צור קשר

רכב היברידי וחשמלי

הגדרות

רכב היברידי  Hybrid-  משלב שתי מערכות הנעה: מנוע בעירה פנימי המתודלק בבנזין/דיזל ומערכת הנעה חשמלית המבוססת על אנרגיה כימית שאצורה בסוללת מתח גבוה (HV) להפעלת מנוע חשמלי.

תרומתה של מערכת ההנעה החשמלית מתבטאת בהנעת הרכב ובשילוב כוחות עם מנוע הבעירה הפנימית דרך מפצל הכוח הפועל בדומה לתיבת הילוכים רציפה. סוללת המתח הגבוה נטענת בזמן נסיעת הרכב ובעיקר בזמן האטה ובלימה Regenerative Breaking-  ע”י המרת האנרגיה הקינטית של הרכב להפקת חשמל לטעינת הסוללה ולהאטת הרכב גם יחד.

ישנם דגמי רכבים היברידיים בהם ניתן לטעון את סוללת המתח הגבוה ממקור חיצוני ישירות מרשת החשמל ( Plug in)הודות לשימוש במנוע החשמלי

היעילות האנרגטית של רכבים היברידיים גבוהה מאוד ומתבטאת בצריכת דלק משופרת ובטווח נסיעה גדול שמתבטאים בהפחתה משמעותית בזיהום האוויר.

רכב חשמלי ( EV- Electrical Vehicles) המונע באמצעות מנוע חשמלי בלבד העושה שימוש באנרגיה האצורה בסוללת המתח הגבוה הנטענת באמצעות חיבור ישיר של הרכב לרשת החשמל החיצונית ( plug in ) ובעזרת בלימה רגנרטיבית.

רכב חשמלי המונע ע”י תא דלק (FCV Fuel Cell Vehicle ) תוך שימוש במימן לשם הפקת חשמל בריאקציה כימית והעברתו לסוללת המתח הגבוה לשם הנעת הרכב. כלי הרכב נחשב לחשמלי לחלוטין שתוצר הלוואי/פליטה שלו הוא מים בלבד כשהתדלוק במימן בתחנות הדלק נמשך פחות מדקה, מהווה יתרון נוסף על פני כלי הרכב החשמליים בהם נדרשת טעינה מרשת חשמלית כשהסוללה מתרוקנת למשך מס’ שעות.

מתוך הוראת נוהל 146

שילוב מערכות חשמל במתח גבוה בכלי רכב )כיום עד vv650 )מחייב את כל הגורמים בשרותי תחזוקת הרכב )אנשי שרות, עובדי מוסך, חילוץ והצלה כב”ה,מד”א, מ”י(  להיות מודעים לסכנות החדשות הקיימות בכלי רכב אלו, ולעבור הכשרה מתאימה בתחום שלא היה מוכר עד היום בענף הרכב – )עבודה בסביבתמתח גבוה(. על כל אדם הנותן שרות תיקונים ותחזוקה באופן ישיר או עקיף לכלי רכב, אופנוע וקטנוע, מלגזות היברידי וחשמלי המונעים במתח חשמלי מעל65 v  להכיר את המגבלות החדשות, האיסורים, הסכנות וכללי הבטיחות לפני מתן שרות לכלי רכב זה.

לאור הגידול במספר כלי הרכב ההיברידי/חשמלי והתפתחות מערכות הנעה חשמלית הפועלות במתח גבוה, הוכנו תכוניות לימוד להשתלמויות בהתאם לתקן ישראלי 6237 )רכב חשמלי, בטיחות במוסך( והבינלאומי BGI – GUV I 8686 E – המחולקת ל 3 רמות בהתאם לסיווג המקצועות, כאשר חובת הנוכחות במערך השיעורים הינה 100% .

ההכשרה ניתנת על ידי המכללה הטכנולוגית לרכב אשר קיבלה הכשרה באיגוד המוסכים הגרמני  בהתאם לקווים המנחים שבתקנה האירופאית regulation ( EC) No 715 2007

ההכשרה מתקיימת במתכונת של למידה תיאורטית ותרגול מעשי ו בסיום ההשתלמות עובר כל חניך מבחן בטיחות בציון 100 כתנאי לקבלת תעודת המסמיכה אותו לטפל ברכב חשמלי/היברידי בהתאם לרמה בה הוכשר.

מדרג ההסמכות

רמה  :1 הכשרת הכרות, בטיחות ונהלי עבודה.

ההכשרה הינה בת 10 שעות. עובד שעבר הכשרה זו רשאי לבצע עבודות בסיסיות ברכב עפ”י הוראות יצרן הרכב )החלפת שמן מנוע, הסרת גלגלים, פרוק חלקים שאינם קשורים למערכת היברידיות/חשמליות שמופעלת ע”י מתח גבוה. בכל מקרה העובד לא יוכל לבצע כל עבודה ברכב ההיברידי/החשמלי לפני שאדם בעל הכשרה בכירה )רמה 3 ( אישר כי אין בפעולה זו סכנה ותיעד זאת בכרטיס העבודה של הרכב במוסך.

ההכשרה מיועדת לשמאים ,בוחני רישוי, קניה ומכירה, קציני בטיחות וכל עובד מקצועי.

רמה:  2  מוסמך מתח גבוה ברכב

ההכשרה הינה בת 16 שעות. עובד שעבר הכשרה זו רשאי להחליף רכיבי המערכת היברידיות/חשמליות כיחידה סגורה לאחר ניתוק מתח גבוה )נטרול הסוללה  ע”י מוסמך רמה 3 ) כל זה עפ”י הוראות יצרן הרכב.

מוסמך רמה 2 אינו רשאי לנתק ולחבר את המתח הגבוה של המערכת ואינו רשאי לבצע מדידות. כמו כן אינו רשאי לבצע תיקונים ברכב תחת מתח גבוה חי ואינו רשאי לבצע שיפוצים ותיקונים של רכיבי המתח הגבוה.

ההכשרה מיועדת לבעלי כתבי הסמכהו לעובדים המקצועיים במוסך במקצועות אוטוטק רכב קל, אוטוטק רכב כבד, מרכבי רכב )פחחות וצבע) ותיקון צמיגים ואבובים .

רמה 3 : מומחה לעבודות טיפול ואחזקה ברכב  HVE – High Voltage Expert –

ההכשרה הינה בת 60 שעות אשר כוללת קורס החייאה ( CPR)

בסיום ההכשרה  המוסמך רשאי לנתק ולחבר את המתח הגבוה של המערכת, רשאי לבצע תיקונים/פעולות אחזקה של המערכות ורכיבים של מערכות היברידיות/חשמליות, ובנוסף לאתר תקלות בסביבת מתח גבוה כל זה על פי הראות יצרן הרכב ונהלי הבטיחות המגנים על חייו ועל סביבת העבודה ועובדי המוסך.

ההכשרה מיועדת לבעלי כתבי הסמכה במקצועות  אוטוטק רכב קל, אוטוטק רכב כבד,ומרכבי רכב )פחחות וצבע)

thanks_you

תודה

בקשתך הוגשה בהצלחה. אחד מנציגינו ייצור איתך קשר בקרוב.